fbpx

Ostukorvis ei ole tooteid.

Plantaarfastsiit ja kukekannus – mis on mis?

Plantaarfastsiit (fasciitis plantaris ld.k.) on talla all oleva paksu fastsia ehk sidekirme põletik.

Mis on fastsia?

Fastsia on sidekoe võrk, mis katab, ühendab ja hoiab meie keha lihaseid, organeid ja luulisi struktuure. Iga keha närv, luu, lihas, organ ja muu struktuur on ümbritsetud fastsiaga. Fastsia moodustab integreeritud võrgu, mis ühendab kehaosasid omavahel. Fastsia katab umbes poole keha lihaste kinnitustest, seega on lihastoonusel otsene seos sidekirme pingulolekuga.

Plantaarfastsia on jalatalla all olev sidekoeline kiht, mis algab kandluult ning kinnitub varvastele ning toetab jala pikivõlvi. Plantaarfastsia olulisemaks ülesandeks on vähendada igapäevaseid liikumisega kaasnevaid põrutusi. Ülekoormuse ning mikrotraumade tagajärjel tekib põletik ehk plantaarfastsiit, mis põhjustab kannapiirkonna valu.

JOONIS 1

Plantaarfastsiit võib tekkida:

  • Jooksjatel
  • Ülekaalulistel
  • Järsul koormuse tõusul
  • Lampjalgususe ning ka kõrge tallavõlvi puhul
  • Valede jalanõude kandmisest
  • Vanusega ja rohkem meestel

Plantaarfastsiidi puhul tekib valu kanna keskosas. Valu on tugevam hommikuti ning peale puhkamist. Valu suureneb koormuse kasvades näiteks kõndides või joostes. Valu on hullem kõndides paljajalu kõval pinnasel või trepist üles minnes. Pingul säärelihased ja achilleuse kõõlus ei lase sooritada korralikku dorsaalfleksiooni.

Kukekannus tekib plantaarfastsiidi tagajärjel kandluule sideme kinnituskohale. Põletiku tõttu algab luu vohamine ning tekib luukasvis ehk osteofüüt. Kukekannus tekib põletiku tagajärjel. Samas tekitab pidev surve kukekannusele põletikku ümbritsevates struktuurides, nii et see ei lase paraneda plantaarfastsiidist. Kukekannust saab diagnoosida röntgenuuringuga. Välisel vaatlusel ei ole kanna ja talla muutusi näha. Palpeerides on valu tugevaim kanna all keskosas.

JOONIS 2

Kuidas saada valust lahti?

Tavaliselt piisab konservatiivsest ravist. Tuleb mõista, et ravi on pikaajaline. Tallatoed koormuse ja valu vähendamiseks peaksid olema igas kantavas jalanõus. Treeningkoormuseid, mis mõjutavad otseselt plantaarfastsiat, tuleks mingiks perioodiks vähendada, nii et tugevaid lööke ja ärritusi tallale oleks vähem. Vaja oleks teha spetsiaalseid harjutusi, mis venitaks fastsiat ning achilleuse kõõlust. Harjutusi tuleks teha ka säärelihastele. Talla alust piirkonda võiks rullida spetsiaalse ogadega rulli või palliga. Täpsema harjutuskava ja taastumise osas tuleks pöörduda füsioterapeudi poole.

Leave a Comment

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.